Verkort je laadtijd, verbeter je conversie

Lang wachten tot een webpagina geladen is, wie kent het niet? Te lange laadtijd is conversiekiller nummer één en Google beoordeelt websites ook op de snelheid van het laden. Acht van de tien Nederlanders zijn elke dag 109 minuten online. Je moet hun aandacht trekken en zorgen dat ze op je website komen en daar ook blijven.

Met een trage website wordt dat een groot probleem. Ooit kon je met een laadtijd van acht tot tien seconden nog wegkomen, maar we zijn drukker geworden en willen alles beter en sneller kunnen doen. 47% verwacht dat een pagina binnen twee seconden laadt en 40% geeft aan de website te verlaten als dit langer duurt dan drie seconden. Dan kan je aanbod dus nog zo goed zijn maar bij lange laadtijden wordt je website niet bereikt of verlaat je bezoeker de website en heb je een veel lagere conversie.

Optimale laadtijd verhoogt je zoekresultaten en conversie
Hogere plaatsing in de natuurlijke zoekresultaten van Google wilt iedereen. Met een snelle laadtijd kom je zeker een stap hoger. Google beoordeelt websites namelijk onder andere op paginasnelheid. Pagina’s met een trage paginasnelheid komen minder hoog in de zoekmachine terecht. Zo is jouw website minder zichtbaar voor consumenten, zeker met het gegeven dat 93% van de Nederlanders Google als zoekmachine gebruikt. De rekensom is dan ook snel gemaakt.

Een snellere laadtijd zorgt dus voor een hogere pageranking, meer bezoekers en een betere conversie. Tijd om er wat aan te doen, maar hoe kan je nu de laadtijd van je website vaststellen? Via Google Webmaster Tools onder ‘Labs’ is al geruime tijd de mogelijkheid om de siteprestaties volgens Google te monitoren en te vergelijken met andere sites. In de nieuwe versie van Google Analytics is de sitesnelheid opgenomen onder het inhoudsmenu. Hierin is naast de gemiddelde laadtijd ook te zien welke pagina’s specifiek langzaam laden, hoeveel paginaweergaves er zijn, het bouncepercentage en het uitstappercentage (zie afbeelding hieronder).

Wat kun je doen bij een te lange laadtijd?
Je weet de laadtijd en je weet dat deze te hoog is, hoe kan je deze nu gaan verbeteren? Vaak is een trage laadtijd niet te wijten aan één factor maar aan meerdere factoren. Neem eerst je eigen website flink onder de loep. Om de snelheid te verbeteren kan je kijken naar diverse onderdelen van je site. Denk bijvoorbeeld aan:

  • inschakelen van de browser cache
  • afbeeldingsgrootte
  • overbodige gegevens uit de pagina halen
  • combineren van externe css bestanden

Vergeet ook niet te kijken naar je server of hostingleverancier. De combinatie van website, goede server en dito verbinding naar het internet vormen de basis van een goede laadtijd.

Het optimaliseren van je laadtijd is een van de eenvoudigste manieren om je resultaat te verbeteren. Laadtijd verbeteringen voer je uit onder de motorkap van je website en de verbeteringen in het resultaat zijn dus niet afhankelijk van het gedrag van je bezoekers. Je hoeft geen A/B testen uit te voeren om te kijken of de wijzigingen aan je landingspagina of funnel voor een beter resultaat zorgen. Haal de irritatie weg bij je bezoekers, verkort de laadtijd van de pagina’s op jouw website en profiteer van meer resultaat met diezelfde bezoekers!

Manon van Willenswaard

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>