Top 10 belangrijkste tips voor een leadcampagne

Leads genereren, welk bedrijf wil dat nou niet?! Een lead is iemand die belangstelling heeft getoond in de producten of diensten van een bedrijf, maar nog geen aankoop heeft gedaan. Van hen kan worden aangenomen dat zij geïnteresseerd zijn, oftewel het zijn potentiële klanten. Mits juist ingezet kan een leadcampagne leiden tot een efficiënter verkooptraject en een hoger percentage nieuwe klanten in vergelijking met terugkerende klanten. Om jou te ondersteunen hebben wij de belangrijkste aandachtspunten geformuleerd:

  1. Als een potentiële klant jouw website bezoekt, is het van belang dat hij in één oogopslag weet waar hij naartoe moet navigeren. Het is daarom aan te raden iedere (landings)pagina’s te beoordelen op noodzaak/doel en of mogelijke vervolgstappen duidelijk en voordehandliggend zijn. 
  2. Bij een leadcampagne is een groot budget niet perse noodzakelijk. Wanneer  strategische programma’s, zoals Google Analytics, op de website geimplementeerd worden, kunnen pagina’s geanalyseerd worden. Door het budget afhankelijk van deze resultaten in te stellen wordt doelgericht van het budget gebruik gemaakt.  
  3. Inbound marketing behoort tot één van de belangrijkste strategieën voor leadgeneratie. Dit houdt in: het genereren van belangstelling voor je bedrijf door het produceren en promoten van content. Een gemakkelijke tool hiervoor, waarvan de inzet de laatste jaren flink is toegenomen, is social media. Hier kan zowel organisch als betaald gebruik van worden gemaakt om bekendheid op te bouwen en top of mind te blijven.  
  4. Outbound marketing is niet meer zo effectief als vroeger, voor en tijdens de opstart van het internettijdperk. Echter bewijst e-mailmarketing zich nog steeds. Doordat e-mails direct gericht zijn en inboxen veelal frequent bekeken worden, is dit een effectieve manier om bij klanten in contact te blijven. Ga bulk-mailings met lage relevantie tegen door ontvangers te segmenteren op basis van affiniteit en intenties. Zo stuur je op een hoge effectiviteit en voorkom je mogelijke uitschrijvingen. 
  5. Aanbiedingen moeten relevant en van toegevoegde waarde zijn voor de consument. Dit houdt in dat de aanbieding moet aansluiten op het stadium van de aankoopcyclus waarin de potentiële klant zich bevindt. Vaak wordt alleen rekening gehouden met het creëren van relevante content en is de timing van de verspreiding bijzaak. Echter bestaat iedere fase van het aankoopproces uit een andere informatiebehoefte. Door de timing af te stemmen op de fase waarin de lead zich bevindt, neemt de kans op slagen toe.  
  6. De markt is constant in beweging. Vandaar dat marketeers constant op zoek zijn naar nieuwe groeimogelijkheden en het uitvoeren van testen. Dit brengt risico met zich mee, dat kan worden beperkt. Door van tevoren genoeg research te doen en vele testen uit te voeren, kunnen fouten veelal worden voorkomen.  
  7. Het inzetten van incentives kan goed werken. Sommige mensen raken gemotiveerd van het idee dat zij iets terug krijgen voor hun aankoop, zoals een cadeautje of korting op de volgende aankoop. Echter gaat dit niet voor iedereen op. Vandaar dat incentives alleen ingezet moeten worden bij de doelgroep die hierop goed gereageerd in plaats van het willekeurig beschikbaar stellen. 
  8. Niet iedereen die op jouw website komt gaat daadwerkelijk iets kopen. Op het moment dat jij bezig bent met het genereren van traffic naar de website, trekt jouw website ook bezoekers die zich alleen oriënteren of informeren. Op diverse manieren kunnen deze mensen zo veel mogelijk worden vermeden. Hierbij moet wel in acht worden genomen dat zij op een later moment wel over kunnen gaan tot aankoop of zij wellicht mensen met een hoge koopintentie in hun netwerk hebben. 
  9. Het succes van een leadcampagne wordt niet langer alleen op het aantal behaalde leads afgemeten, maar op allerlei meetgegevens en lead scoring. Een aantal veelgebruikte data is: doorklikratio (CTR), tijd tot conversie, rendement op investering (ROI), aantal marketing qualified leads (MQL) en kosten per MQL. 
  10. Door technologie heeft rechtstreekse targeting van potentiële klanten vele veranderingen doorgemaakt. Middels geavanceerde digitale technieken, zijn data driven inzichten over bijvoorbeeld demografische gegevens en voorkeuren inzichtelijk. Eigenschappen over websitebezoekers, social media volgers en klanten kunnen worden geïmporteerd, waaruit een nieuwe, vergelijkbare doelgroep naar voren komt. 

Kortom kunnen alle e-commercebedrijven die hun producten rechtstreeks aan consumenten verkopen hun voordeel doen met leadcampagnes. Leadgeneratie ondersteunt een efficiënt verkooptraject, doordat gefocust wordt op de meest waardevolle leads. 

Benieuwd wat leadcampagnes voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op met onze marketing consultants. Zij zullen samen met jou de mogelijkheden en verwachtingen doornemen, geheel vrijblijvend.

Profielfoto managing director Conversive

Martijn Zoetebier

Group Director Business Development

+31(0)36 200 21 30

[email protected]