Waarom daalt mijn organisch bereik op Instagram en Facebook?

Deze vraag krijgen wij regelmatig van onze klanten. Bij velen valt het organische bereik op de social media kanalen Instagram en Facebook tegen. Dat bij een organisch bericht het bereik gemiddeld 16% was in 2012, kunnen we ons niets meer voorstellen. Dit gemiddelde was in 2019 namelijk al gedaald naar maar liefst 5,2%, oftewel een daling van -67,5%. Hoeveel bedraagt dit vandaag de dag? En, misschien nog wel belangrijker: wat is daar tegen te doen?

Social media in cijfers (2021):

  • 4,66 miljard mensen hebben toegang tot internet
  • 88,9% van alle internetgebruikers, spendeert iedere maand tijd social media
  • Circa 2 miljoen mensen gebruiken social media dagelijks
  • Verspreid over alle social media kanalen is de gebruiksduur per persoon gemiddeld 2 uur en 29 minuten per dag 
  • Tussen 2019 en 2020 steeg het social media gebruik met 12,3%

Voor de daling in organisch bereik kunnen we in principe twee hoofdredenen benoemen:

1: Toename van het aantal concurrenten en content​

De drempel om een account aan te maken, content te produceren en dit online te verspreiden ligt zeer laag. De toenemende toegankelijkheid van het internet door o.a. de komst van de smartphone en verbeterde gebruiksvriendelijkheid van applicaties etcetera dragen bij aan het groeiende aantal content creators. Wist jij dat er meer content wordt gemaakt dan dat er tijd is om alles te bekijken? Alleen al op Instagram worden dagelijks ruwweg meer dan 100 miljoen foto’s geüpload. 

Aangezien niet alle content getoond kan worden, concurreren alle posts met elkaar voor zichtbaarheid. Hoe meer concurrenten, hoe meer content, hoe lager het aantal vertoningen. Maar het aantal gebruikers neemt ook flink toe, dat trekt dit toch recht? Op het eerste gezicht zou dit kloppen. Echter met ieder nieuw account die zij gaan volgen, neemt de concurrentie weer toe.

1ste nieuwe post conversive

2: Zichtbaarheid is gebaseerd op het algoritme, bestaand uit 1000+ variabelen

Het algoritme bepaald niet alleen wat zichtbaar is, maar ook waar en in welke volgorde. Wat wordt getoond op de newsfeed en wat in de explore tab? In welke volgorde zijn stories, live video’s en reels zichtbaar? Het algoritme bepaald geheel automatisch de perfecte (althans voor Instagram) volgorde voor ieder individu. 

Eén van de redenen is zoveel mogelijk content willen tonen van hoogwaardige kwaliteit. Het doel is de betrokkenheid en relevantie op het platform te stimuleren, ondanks iedere dag steeds meer content beschikbaar is. 

De meest gewaardeerde variabelen van het algoritme zijn:

  • De relatie tussen de gebruiker en de volger
  • De interesse vanuit de gebruiker over het type content
  • Uploadtijd van het bericht
  • Gebruiksfrequentie van het Instagram-account 
  • Het aantal volgers van de gebruiker
  • Gemiddelde gebruiksduur per dag

Hoe bereik ik dan toch mijn doelgroep op Instagram en Facebook?

Als reactie op de daling van organisch bereik starten bedrijven met advertenties. Hiervoor reiken vele bedrijven naar de laagdrempelige Facebook Boost Post, dat onderdeel is van het Facebook-account. Echter worden hiermee berichten gepromoot in plaats van geadverteerd. Om meer functionaliteiten en opties te kunnen selecteren kan beter gebruik gemaakt worden van Facebook Ads Manager. De vele aanpassingsmogelijkheden en uitgebreide (targeting)opties hebben een hoger bereik en meer betrokkenheid acties. 

In Facebook Ads Manager kan gekozen worden tussen 10+ campagnedoelstellingen, zoals: conversies, websiteverkeer en leads. Middels geacanceerde targetingmogelijkheden kunnen unieke doelgroepen worden gecreëerd aan de hand van CRM-data en bezoekersgegevens. Door de productfeed te koppelen kunnen websitebezoekers geretarget worden met een dynamische carrousel-advertentie, gebaseerd op website gedrag. 

Dit zijn slecht een aantal mogelijkheden binnen Facebook Ads Manager. Wil je hier meer over weten? Of ben je op zoek naar een Facebook- & Instagram Specialist die (gedeeltelijk) kan overnemen voor jou? Neem dan contact met ons op zodat wij middels een kennismakingsgesprek het potentieel van jouw marketingactiviteiten kunnen doornemen.

Feiten en cijfers: leer Instagram nog beter kennen en begrijpen

Ondanks Instagram al 10 jaar geleden is opgericht, blijft het groeien en ontwikkelen. Met meer dan 2 miljard maandelijkse actieve gebruikers staat het social media kanaal als 4e op de ranking, met Facebook, YouTube en WhatsApp boven zich. Hoe blijft Instagram na al die jaren actueel en hoeveel potentie biedt het?

Gebruikersstatistieken:

  • 71% van de Instagram-gebruikers wereldwijd is jonger dan 35 jaar. 
  • De meest actieve leeftijdsgroep is 18 t/m 34 jarigen.
  • 51,6% van de gebruikers is man en 48,4% is vrouw (geen aanvullende data bekend)
  • 42% van de gebruikers logt meermaals per dag in.

Gebruiksstatistieken:

  • 10,7 hashtags is gemiddeld per bericht.
  • Ruwweg 100 miljoen foto’s worden per dag geüpload.
  • 1,261 vind-ik-leuks is gemiddeld per Instagram-bericht.
  • Video-posts hebben een betrokkenheid percentage van 1,87% in contrast met 1,11% bij afbeelding-berichten. 

Bedrijfsstatistieken: 

  • Bedrijven posten gemiddeld 4 berichten per week. 
  • 80% van de gebruikers heeft een in de app uitgelicht product gekocht. 
  • Meer dan de helft van de gebruikers komt uit een hoog inkomensklasse in vergelijking met een laag inkomensklasse dat e-commerce en sales bevorderd. 

Advertentie-statistieken:

  • Met advertenties worden 1,48 miljard Instagram-gebruikers benaderd.
  • Aan 29,9% van het totale aantal internetgebruikers worden Instagram advertenties getoond.
  • Landen met de grootste doelgroep voor Instagram ads zijn India, Amerika en Brazilië.
  • 4 miljoen bedrijven gebruiken maandelijks stories-advertenties. 

Wat is hieruit op te merken? Het gebruik van Instagram, zowel het aantal gebruikers als content (uploading en betrokkenheid) blijft stijgen. Het platform is voornamelijk favoriet bij 18 t/m 34 jarigen, hoogstwaarschijnlijk uit een hoog inkomensklasse. Advertenties bieden een hoog verschijning aantal. Het dagelijks meerdere malen, hoge gebruik van de vind-ik-leuk button en de aanschaf intentie biedt potentie voor bedrijven. 

Wil jij weten of social media advertising geschikt en van toegevoegde waarde is voor jou producten en/of diensten. Neem dan contact met ons op zodat onze consultants samen met jou naar de mogelijkheden kunnen kijken, geheel vrijblijvend.

Profielfoto managing director Conversive

Martijn Zoetebier

Group Director Business Development

+31(0)36 200 21 30

[email protected]