jQuery(document).ready(function(){ jQuery(\"button.et_pb_contact_submit\").text(\'Verzenden\'); });
+31 (0)30 740 07 00 info@conversive.nl

Uw klant staat voor de kassa van uw online winkel, maar loopt opeens weg om even later terug te komen met een kortingscode om extra korting te incasseren. Ai, daar geef je meteen onnodig een stukje marge weg! Of niet?

Is deze situatie herkenbaar? Dan maar helemaal stoppen met de inzet van kortingscodes? Of is de meerwaarde van deze populaire marketingtool hoger dan de negatieve effecten? Voor affiliate marketing zijn kortingscodes in ieder geval een belangrijke bron van traffic en sales, tegelijkertijd staat de toegevoegde waarde altijd ter discussie. Dit komt vooral doordat het gevoel heerst dat de bovenstaande situatie leidt tot ‘cookie diefstal’, oftewel oneigenlijke toekenning van attributie ten koste van andere kanalen of affiliates. Als dat zo is dan is wellicht de afhankelijkheid van kortingscode publishers voor het affiliate programma te groot.

Wil je meer omzet halen uit de kortingscode publishers zonder de nadelige effecten? Lees de onderstaande aanpak!

Het is van belang om voor een affiliate programma te besluiten of en hoe kortingscodes toegevoegde waarde leveren aan het affiliate programma. Wanneer blijkt dat kortingscodes onvoldoende toegevoegde waarde leveren aan het affiliate programma is het belangrijk om na te denken over een nieuwe kortingscode strategie waarmee toegevoegde waarde wel gerealiseerd kan worden. Bij het bepalen van een kortingscode strategie zijn er drie punten waar je op kunt sturen:

  1. Kosten besparen en effectiviteit vergroten
  2. Afhankelijkheid van deze affiliate categorie terugbrengen
  3. Kannibalisatie voorkomen op bestaande omzet en andere affiliates

Belangrijk voor een effectieve inzet van kortingscodes is dat de uitvoering stuurbaar is. Hierbij is het essentieel dat er direct contact bestaat met de betreffende publishers en dat zij bereidwillig zijn om mee te denken om de resultaten te vergroten. Daarnaast is het van belang dat deze publishers een significant en relevant bereik hebben om tot interessante resultaten te komen. Denk aan doorplaatsingen op andere relevante websites met groot bereik, nieuwsbrieven, social media bereik en premium posities op de website.

Om het controleerbaar en stuurbaar te houden en tegelijkertijd de afhankelijkheid van kortingscodes te verkleinen, kan ervoor gekozen worden om met een klein aantal geselecteerde partners door te gaan en de rest van de kortingscode publishers uit te sluiten. Dit zal mogelijk ook voor kostenbesparing zorgen. Dit kun je aan de hand van een analyse op de resultaten bepalen.

Met geselecteerde partners met groot relevant bereik kan ervoor gezorgd worden dat de inzet van de kortingscodes leidt tot additionele omzet. Wat programma’s willen bereiken is dat de publishers hun bereik actief inzetten om een affiliate programma onder de aandacht te brengen en zo min mogelijk mensen uit de funnel halen om korting te zoeken. Om dit te bereiken adviseert Conversive een aantal stappen te ondernemen:

  1. Implementeren van een ‘basketfreeze’
  2. Inzetten van exclusieve unieke kortingscodes
  3. Testen van verschillende kortingen
  4. Kortingscodes opnemen op de eigen website

Bij het doorvoeren van deze wijzigingen is het belangrijk om de resultaten te monitoren, zodat je dit kunt blijven bijsturen.

Is dit advies voor jou nog niet helemaal duidelijk genoeg of heb je hulp nodig bij de implementatie? Wij kunnen je altijd verder helpen of voorzien van meer informatie over dit onderwerp! Stuur je vraag in via het contactformulier op de contactpagina of bel naar 030-7400700

Meer informatie ontvangen over affiliate management? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!