jQuery(document).ready(function(){ jQuery(\"button.et_pb_contact_submit\").text(\'Verzenden\'); });

We rollen op het moment van de ene in de andere belangrijke feestdag van 2016. Met Sinterklaas net achter de rug en Kerst voor de boeg vergeten we bijna dat 2017 voor de deur staat. Met het begin van een nieuw jaar komen alle goede voornemens weer om de hoek kijken en hier kun je in de affiliate wereld maximaal van profiteren! Om klaar te zijn voor het nieuwe jaar is het makkelijk om de volgende stappen te doorlopen.

1. Goede voornemens  

78% van de Nederlanders heeft goede voornemens. De meeste goede voornemens hebben te maken met gewicht, gezondheid en financiën. Hier ligt dus een hele grote kans voor de voedings- en sportindustrie, maar ook cosmetica en grote ‘bespaarproducten’. Denk hierbij aan verzekeringen, energie en kredieten. Mensen nemen zichzelf voor om hun leven te beteren en dit vertaald zich bijvoorbeeld ook uit in meer tijd voor familie, een betere work-life balance (reizen) of persoonlijke ontwikkeling (opleidingen en cursussen). Zorg dus dat je weet wanneer er mailings uit gaan, welke publishers je kunnen promoten en welke acties je goed kunt wegzetten. Daarnaast worden in het begin van het jaar traditioneel grote uitgaven gedaan in de elektronica handel (TV’s, Wasmachines, e.d.), vanwege de bonussen en de dertiende maand. Natuurlijk kijken we ook al uit naar de zomer en boeken veel mensen hun zomervakantie in januari en februari!

2. Communicatie

Het belangrijkste is de communicatie. Zolang jouw publishers niet weten dat er een actie is, zullen ze het ook niet promoten. Zorg dus dat je ruim op tijd laat weten dat er een actie aan komt, zodat de publishers alles klaar kunnen zetten voor het moment dat de actie live gaat. Maak gebruik van nieuwsbrieven en bel met jouw top publishers om ze te vertellen welke actie er aan komt en wat zij hiervoor moeten doen.

3. Aanbiedingen

Om zoveel mogelijk aandacht te krijgen van zowel consumenten als affiliates moet je met goede acties komen die aansluiten op de periode. Bij goede voornemens kun je denken aan acties voor weegschalen, Fitbits, sportkleding en sport apparatuur, stoppen met roken en afslankhulpmiddelen. Zorg dat dit allemaal goed gecommuniceerd wordt in de netwerken zodat de affiliates weten dat de acties eraan komen en klaar zijn om ermee aan de slag te gaan als het start, zoals beschreven bij stap 2.

4. Speciale promoties

Sommige publishers hebben extra overtuiging nodig om prominente promotie te doen voor jouw campagne. Dit kan op verschillende manieren. Zo kun je een exclusieve kortingscode geven aan een kortingscode publisher, een bannerpositie inkopen op een grote website of een speciale landingspagina maken. Kijk goed naar welke doelgroep je wil bereiken en waar je die het beste kunt bereiken. Probeer ook een schatting te maken van wat je kunt bereiken op basis van de gegevens die je van de publisher kunt krijgen om te kijken of een investering het waard is.

5. Mailings

Om je aanbiedingen bij een groot publiek onder de aandacht te brengen kun je gebruik maken van mail partijen. Er zijn verschillende constructies voor het inschakelen van mail partijen. Als je een goede aanbieding hebt, waarvan publishers denken dat ze het goed weg kunnen zetten, is het vaak mogelijk om op CPS te mailen. Daarnaast heb je mailings waarvoor je per click betaald en mailings waarvoor je CPM betaald. Om de beste optie of opties te kiezen, moet je een schatting maken van de kosten tegenover de opbrengsten.

6. Incentive

Wil je dat jouw publishers de actie actief oppakken? De beste oplossing is een incentive. Zet een prijs op het spel voor alle publishers. Een goed voorbeeld is om de drie best presterende publishers op basis van sales te belonen voor hun inzet. Let wel goed op dat je een incentive bedenkt die voor zowel de grote als de kleine publishers interessant is. De prijs kan van alles zijn. Zo kun je geldprijzen, tickets voor een uitverkocht concert of een apparaat weggeven. De prijzen die het beste werken, zijn prijzen die moeilijk te krijgen zijn. Bijvoorbeeld het weggeven van toegang tot een wedstrijd in een sky-box. Naast een prijs kun je er ook voor kiezen om alle affiliates een verhoging van de commissie te geven. Dit zorgt ervoor dat iedereen die zich inzet er ook wat voor terug krijgt.

7. Banners

Er zijn een aantal punten waar je banners aan moeten voldoen. Het is belangrijk dat de banner overzichtelijk is. Probeer niet te veel tekst erin te zetten, maar beschrijf kort en duidelijk waar het op staat. Een actie kan al zo makkelijk zijn als een titel met drie specificaties en de actieprijs. Daarnaast is de Call-to-action heel belangrijk. Je wil dat mensen geneigd zijn erop te klikken en op jouw website uit komen. Zorg dus dat deze duidelijk aanwezig is en roept om een klik. Daarnaast is het goed om meerdere banners te maken voor meerdere producten, zodat de affiliates de banners kunnen gebruiken met de producten die het beste aansluiten bij hun website.

8. Plan

Goede voorbereiding is het halve werk. Om alles in goede banen te leiden, is het belangrijk dat je niet alleen publishers goed voorbereid, maar ook jezelf. Door een plan te schrijven kun je inspelen op alle ontwikkelingen en zorgen dat je optimaal profiteert van de tijd van het jaar. Zo’n plan is niet alleen van toepassing voor de feestmaanden, maar zeker ook relevant voor het gehele jaar.

Dus, geniet nog even van de feestdagen, maar zorg dat je ook klaar bent voor een knallend 2017. Als je deze acht stappen doorloopt, weet je zeker dat je klaar bent voor het nieuwe jaar!

Mocht je zo kort voor 2017 niet genoeg hebben aan dit advies en heb je hulp nodig bij de implementatie? Wij kunnen je altijd verder helpen of voorzien van meer advies! Stuur je vraag in via het contactformulier of bel naar 030-7400700.

Meer informatie en tips ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!

Bronnen:

http://www.quest.nl/artikel/10-dingen-die-je-nog-niet-wist-over-goede-voornemens 

http://www.metronieuws.nl/lifestyle/life/2015/12/de-populairste-goede-voornemens-voor-2016