De Top 5 Digital Marketing en E-commerce Trends van 2023

De wereld van digital marketing en e-commerce blijft zich snel ontwikkelen. Dat biedt wederom veel kansen. In 2023 beloven innovatie en technologie de boventoon te voeren. Hier zijn de vijf belangrijkste trends die je niet mag missen. Samen met concrete voorbeelden van bekende bedrijven die deze trends reeds toepassen.

Online Marketing Rendementsdruk

 In 2023 wordt de druk op het behalen van rendement uit online marketingactiviteiten steeds groter. Met name als gevolg van PPC-inflatie (Pay-Per-Click). Bedrijven richten zich daarom steeds meer op het heralloceren van budgetten richting kanalen die de grootste bijdrage leveren aan rendement. 

 

Modeketen Bestseller zet bijvoorbeeld check-out marketing als online saleskanaal in. Via een gesloten netwerk van grotere Europese webshops werven zij (tegen een scherpe ROI) nieuwe klanten. Emma Matras investeert op haar beurt stevig in het affiliate kanaal. Het inzetten van beide kanalen tegelijkertijd is iets wat ook steeds meer de standaard wordt. Binnen Linehub gebeurt dat onder één dak, wat voor klanten vaak een voorkeursoptie is. 

Augmented Reality (AR)

AR zal een belangrijke rol spelen binnen e-commerce in 2023. Met behulp van AR kunnen consumenten producten virtueel ervaren voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Een bekend voorbeeld hiervan is IKEA Place, waarmee klanten meubels virtueel in hun eigen huis kunnen plaatsen om te zien hoe ze eruit zouden zien voordat ze daadwerkelijk worden gekocht.

Social Commerce

Sociale media platforms hebben zich ontwikkeld tot e-commerce kanalen. In 2023 zullen bedrijven deze trend benutten door rechtstreeks verkoopmogelijkheden op sociale mediaplatforms aan te bieden. Een voorbeeld hiervan is Instagram Shopping, waar merken hun producten kunnen taggen in posts en verhalen, waardoor gebruikers direct kunnen doorklikken naar de productpagina’s en aankopen kunnen doen.

Duurzaamheid & Maatschappelijke Verantwoordelijkheid

Consumenten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid en bedrijven moeten hierop inspelen. Print marketing is één van de kanalen die duurzaam worden toegepast door bijvoorbeeld gebruik te maken van gerecyclede materialen en eco-vriendelijke inkten. Klanten bij Affiliprint, part of Linehub – die insert marketing inzetten in hun marketingmix – borgen daarmee ook de bijdrage die zij leveren aan hun duurzaamheidsdoelstellingen. Een voorbeeld van een bedrijf dat duurzaamheid in print marketing omarmt is Patagonia, dat gebruikmaakt van gerecyclede papiervezels en plantaardige inkten voor hun gedrukte marketingmateriaal.

Hyperpersonalisatie

Met de overvloed aan beschikbare gegevens kunnen bedrijven hypergepersonaliseerde marketingcampagnes creëren. In 2023 zullen bedrijven deze trend verder ontwikkelen door klantgegevens te gebruiken om op maat gemaakte aanbiedingen, productaanbevelingen en content te leveren. Een bekend voorbeeld hiervan is Amazon, dat klanten gepersonaliseerde productaanbevelingen biedt op basis van hun eerdere aankopen en browsegedrag.

Wat we wel zien is dat (hyper)personalisatie pas echt maximaal effect sorteert wanneer bedrijven in de eerste plaats optimaal aansluiten op het online oriëntatiegedrag van consumenten. Dat vergt fundamentele optimalisaties aan productaanbod, product content en distributiekanalen. Daar slagen nog maar zeer weinig e-commerce bedrijven in, ook de allergrootsten. Er is nog steeds te weinig diepgaande kennis en begrip over de precieze informatiebehoeften van de te bereiken doelgroepen en hoe je daar nog beter op kunt inspelen. Een customer insights platform als Trendata biedt de beste inzichten die direct actionable gemaakt kunnen worden. Dus voordat je hyperpersonalisatie inzet, zou je eigenlijk eerst deze basis op orde willen brengen.

In het kort

Samenvattend draait digital marketing in 2023 om marketing rendement, AR, social commerce, duurzaamheid & maatschappelijke verantwoordelijkheid en hyperpersonalisatie. Het begrijpen en toepassen van deze trends zal bedrijven helpen relevant te blijven en te groeien in het digitale landschap. Blijf deze ontwikkelingen volgen en pas ze toe om een voorsprong te behouden op de concurrentie!


Neem vrijblijvend contact met ons op als je meer informatie wil over de verschillende campagnedoelstellingen of wil weten hoe jij een succesvolle, gelaagde Facebook-campagne opzet.

marketing trends, De Top 5 Digital Marketing en E-commerce Trends van 2023

Martijn Zoetebier

Managing Director Conversive & Group Director Business Development

+31(0)36 200 21 30

[email protected]