UITVERKOCHT! Vol festival dankzij Facebook Ads
- Wandana Raghoenath
Hoe zorg je voor een uitverkocht festival mét 1300% ROAS? Conversive weet raad! Voor een van onze klanten hebben wij Facebook-advertising ingezet om tickets voor een festival te verkopen. Het betreffende festival is een jaarlijks evenement, middels de inzet van Facebook was het festival deze keer vroegtijdig uitverkocht en werd het festivalterrein uitgebreid om nog 4.000 extra tickets te verkopen.
Hoe we dit hebben gerealiseerd? Een van de belangrijkste redenen voor het succes was de inzet van Facebook, waarbij organic intern werd opgepakt en paid door Conversive werd verzorgd. Middels een strategische benadering op basis van de marketing funnel hebben wij vier campagnes opgesteld.
In de eerste fase van de Facebook campagne is er een Event Response Campagne gevoerd. Deze campagne had drie doelen:
1. mensen laten reageren op het evenement;
2. hen op de hoogte brengen van de datum van het festival;
3. en aan te kondigen dat early bird tickets binnenkort beschikbaar zouden zijn.
Potentiële bezoekers wilden we verleiden om hun evenement status op Facebook te veranderen naar ‘geïnteresseerd’ of ‘aanwezig’. Deze verandering is een mini-commitment, aangezien dit niet definitief duidt op de aanschaf van een ticket. In een later stadium speelt deze mini-commitment een belangrijke rol bij het succesvol inzetten van retargeting.
In de tweede fase werden early bird tickets in de ticketshop beschikbaar voor verkoop. Het streven was deze tickets zo snel mogelijk te verkopen, spanning op te bouwen in de aanloop naar het festival en de sfeer van het festival centraal te zetten. Dit hebben wij gedaan met behulp van een Post Engagement Campagne inclusief een teaser met beeldmateriaal van een voorgaande festival editie. In de bijgaande advertentietekst kondigden we de beschikbaarheid van de early bird tickets aan. Alle early bird tickets werden in deze fase van de campagne verkocht. Een secundaire doelstelling van deze campagne was het realiseren van engagement op de Facebook-pagina, in de vorm van likes, shares, comments en video views. Deze engagements dienen als input voor retargeting in een later stadium.
Om de consideration fase te bevorderen hebben wij een Facebook campagne opgebouwd met verkeer als marketingdoelstelling. Door de advertentie met zoveel mogelijk clickable elementen, wat activeert tot interactie, steeg de verkeersstroom naar de Facebook-pagina en website van het festival. De links en call-to-action buttons in de advertenties leidden naar de line-up (artiesten-overzichtspagina) óf de ticketpagina. De tone of voice van de buttons en beschrijving was overtuigend en activerend. De doelgroepen werden gedefinieerd op basis van interesses, lookalikes en gedrag. Fase drie bleef actief tot aan het eind van de volledige campagne om het uitbreiden van de retargeting poule in stand te houden.
Alle voorgaande fases hadden als uiteindelijk doel een retargeting poule op te bouwen. In de vierde fase, gericht op retentie, is het doel conversies te behalen. De focus lag hierbij op het retargetten van mensen die in voorgaande fases interactie hebben gehad met de content van het festival. Met conversies als marketing-doelstelling van de Facebook campagne werd de retargeting poule als doelgroep aangezet tot converteren. Daarbij werden mensen die al eerder tot conversie waren overgegaan uitgesloten.
In deze fase gebruikten we nieuw beeldmateriaal: teasers, backstage video’s en foto’s. Zowel lange als korte advertentie teksten zijn getest om tot nieuwe inzichten te komen. Om ruis te voorkomen zijn onnodige links in de advertenties weggelaten zodat we de doelgroep in de funnel konden behouden. De advertenties bestonden uit alle benodigde informatie (zoals datum en locatie van het festival) om eventuele onduidelijkheid te voorkomen zodat de aankoopbeslissing kon worden gemaakt.
Om als eerste awareness en consideration te realiseren zijn middels de Event Response Campagne in drie weken 2.200 reacties geplaatst. Na afloop van deze Facebook campagne hadden 10.000 mensen hun Facebook status gewijzigd naar ‘aanwezig’ en 12.000 op ‘geïnteresseerd’.
Door de Post Engagement Campagne in fase 2 hebben 40.000 mensen de teaser bekeken, waarvan 8% de gehele video heeft afgekeken. Gemiddeld bekeken mensen 20% van de video. In deze fase werden werden meer dan 40.000 reacties onder onze advertenties geplaatst.
De campagne met verkeer als marketing-doelstelling behaalde een CTR (click-through-rate) van 4,3%. Circa 28.000 mensen klikten door naar de website en daarnaast 5.000 mensen naar de Facebook-pagina of het Facebook-evenement. Al dit verkeer kon in de laatste fase worden geretarget.
Alle het vergaarde verkeer werd in de laatste fase benaderd middels een retargeting campagne, waarbij mensen die intussen tot conversie waren overgegaan werden uitgesloten. In deze fase van de campagne hebben we een return on ad spend (ROAS) gerealiseerd van afgerond 1800%. Over de hele campagne lag de ROAS gemiddeld op 1300%.
Facebook-advertising kan, mits goed ingezet, tot mooie resultaten leiden. Benieuwd hoe jij optimaal van Facebook-advertising gebruik kan maken voor jouw product en/of dienst? Neem vrijblijvend contact op met onze Facebook-specialist en plan een kennismakingsgesprek in. Samen kijken wij naar jouw potentieel.
Benieuwd wat Conversive voor jou kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op! Wij staan jou graag per mail, telefonisch of tijdens een online meet graag te woord. Wij helpen jou jouw kansen en mogelijkheden in kaart te brengen en te sparren over de inzet van marketinguitingen.