E-mail updates Google & Yahoo vanaf februari 2024
- Rebecca Mathura
Vanaf februari 2024 worden er belangrijke wijzigingen doorgevoerd in de wereld van e-mailmarketing. In een nieuwe poging om e-mailcommunicatie veilig en overzichtelijker te maken, introduceren Google en Yahoo ingrijpende veranderingen. Wat gaat er veranderen en welke gevolgen heeft dit voor jouw e-mailmarketing?
De nieuwe regels zullen nieuwe eisen opleggen aan verzenders die meer dan 5.000 e-mails per dag versturen naar Gmail- en Yahoo-adressen. Door deze wijzigingen kunnen miljarden e-mails als spam worden gemarkeerd.
Google wil dat het afmeldproces voor e-mailabonnementen wordt vereenvoudigd. Zowel Google als Yahoo stelt het verplicht dat ontvanger zich met één klik kunt afmelden voor jouw mailinglijst. Er mag niet meer gevraagd worden naar de reden voor afmelding, de afmelding moet onmiddellijk gebeuren zodra de ontvanger op de link drukt.
Je hebt wel de mogelijkheid om optioneel te informeren naar de reden van afmelding. Google gaat eisen dat deze afmeldingsverzoeken binnen twee dagen worden verwerkt.
Er wordt meer nadruk gelegd op de authenticatie van e-mails d.m.v. juiste instellingen. Deze instellingen zijn van essentieel belang en zorgen ervoor dat jouw e-mails niet in de spambox terechtkomen. DKIM, SPF en DMARC zijn vanaf februari 2024 vereist voor bulkverzenders.
Zoals gemeten door Google’s Postmaster Tools, zal Google een duidelijke spamdrempel van 0,3% van verzonden berichten afdwingen. Hebben jullie e-mails een spamratio boven het aangegeven drempel? Dan is het risico groot dat je in de spamfolder belandt.
Yahoo geeft geen percentage af, maar gaat ook een drempel in te stellen zodat zij een spamvrije mailbox kunnen garanderen.
Heb jij een mailinglijst met meer dan 5.000 ontvangers? Dan is het tijd om je e-mail(marketing) onder de loep te nemen. Hieronder vind je enkele tips:
Houd je spamratio in de gaten door tools zoals Postmaster Hulpprogramma’s van Google te gebruiken om jouw spampercentage te controleren en indien nodig aan te passen.
Martijn Zoetebier
Managing Director Conversive & Group Director Business Development
+31(0)36 200 21 30