AI-aangedreven Google Ads: deel 1

Google is uiteraard niet onbekend met AI en gebruikt machine learning in de advertising wereld. Ze maken gebruik van automatisering om adverteerders te ondersteunen bij het optimaliseren van online aanwezigheid en advertentieprestaties.In dit artikel staan nuttige Google Ads AI-functies die je kunnen helpen je resultaten te verbeteren, je doelgroep beter te bereiken en je marketingkennis te verbreden. Verder kan je ook lezen over hoe AI in Google ads is verwikkeld.


Google ads en AI

AI, met name machine learning-algoritmen, speelt een belangrijke rol in verschillende aspecten van Google Ads, van advertentietargeting tot optimalisatie en zelfs advertentiecreatie. Zie hieronder waar AI geïntegreerd is:

  • Biedoptimalisaties,
  • Targeting,
  • Advertentie teksten,
  • Zoekwoord optimalisatie,
  • Doelgroepen,
  • Voorspelling prestaties en
  • Detectie van advertentiefraude.

Biedoptimalisaties in Google Ads met AI

Tegenwoordig werkt het algoritme van Google Ads door biedingen realtime aan te passen op basis van diverse factoren om de ROAS te maximaliseren. Deze factoren zijn o.a.:

  • gebruikersgedrag,
  • device gebruik,
  • locatie en
  • dag en tijd.

Dit zorgt ervoor dat adverteerders de meeste waarde halen uit hun advertentie-uitgaven.


Targeting in Google Ads met AI

De machine learning van Google Ads analyseert gebruikersgegevens om de ads effectiever te targeten. Bij gebruikersgegevens kun je denken aan het volgende:

  • Demografische informatie,
  • Browsegedrag en
  • Zoekgeschiedenis.

Dit helpt om de juiste doelgroep te bereiken met advertenties, waardoor de kans op conversies wordt vergroot.


Advertentie teksten met AI

Google heeft AI-gestuurde tools geïntroduceerd zoals Responsive Search Ads en Responsive Display Ads die machine learning gebruiken om automatisch verschillende combinaties van koppen, beschrijvingen en afbeeldingen te testen om de meest effectieve advertentievarianten te identificeren. Dit bespaart adverteerders tijd en middelen en verbetert de advertentieprestaties.


Zoekwoord optimalisaties

Vanuit Google ads krijg je nu ook relevante zoekwoorden voorgesteld. Dit wordt d.m.v. historische data en trends geanalyseerd vanuit AI. Daarnaast gebruikt Google’s Smart Bidding AI om zoekwoordbiedingen te optimaliseren voor maximale prestaties.


Doelgroepen in Google ads met AI

AI helpt bij het segmenteren van doelgroepen op basis van verschillende parameters zoals interesses, gedrag en demografie. Het voordeel is dat het de targeting verfijnt en optimaliseert op basis van diverse parameters. Dit resulteert in effectievere advertenties die specifiek zijn afgestemd op de interesses en behoeften van de doelgroep, wat de kans op conversies en ROI verhoogt.


Voorspelling prestaties

Machine learning van Google kan tegenwoordig ook de prestaties van advertenties voorspellen op basis van historische gegevens en trends. Hierdoor kan je betere beslissingen maken over budgetten en biedstrategieën.


Detectie van advertentiefraude

En als laatst wordt AI gebruikt om advertentiefraude, zoals klikfraude en impressiefraude, te detecteren en te voorkomen door patronen en afwijkingen in gebruikersgedrag te analyseren.

Customer Succes Cases SEA

AI-aangedreven Google Ads, AI-aangedreven Google Ads: deel 1

AI-aangedreven Google Ads, AI-aangedreven Google Ads: deel 1

AI-aangedreven Google Ads, AI-aangedreven Google Ads: deel 1

Nu weten weten we waar AI allemaal in verwikkeld is in Google ads maar hoe zit met de AI functies die je zelf kunt inzetten en/of gebruiken? Lees het nu in deel 2 van dit artikel: AI-aangedreven Google Ads: Maximale Effectiviteit en Efficiëntie.

AI-aangedreven Google Ads, AI-aangedreven Google Ads: deel 1

Martijn Zoetebier

Group Director Business Development & MD Conversive

 

+31(0)36 200 21 30

[email protected]