Bij Conversive nemen wij al jaren de gehele verantwoordelijkheid voor hun online paid advertising appearance voor onze rekening. Wij zijn begonnen met Google Ads en Social Advertising. Hiernaast fungeren wij als strategisch bureau voor hun gehele eCommerce website. Op basis van insights en learnings, zijn onze diensten uitgebreid met Display Advertising en Affiliate Management om nóg meer kansen te benutten.
Advies zonder verplichting?
Gezamenlijk doel- en procesgericht werken.
Vul hieronder je gegevens in. Onze specialisten nemen zo snel mogelijk contact met je op voor een vrijblijvend advies.
Over Jopen
Jopen staat al meer dan 25 jaar voor OPEN: open voor nieuwe smaken, verrassende combinaties en bijzondere belevingen. Van heerlijke IPA’s tot onorthodoxe Caramel Seasalt Brownie Stout; uniek, smaakvol craft bier. In de Jopenkerk brouwerij, in de Grand café en het restaurant, smelten craft en cuisine samen.
Uitdaging
De marketingdoelstellingen van Jopen, gespecificeerd op hun webshop, bestaan uit twee focuspunten: branding en quality traffic. De vastgestelde KPI’s bedragen; impressies, bereik, interactie percentage, bounce ratio en conversieratio. De algehele uitdaging luidt: op welke manier en middels welke inzet kunnen Jopens online vertoningen worden vergroot, met als voorwaarden het bereiken van traffic van hoge kwaliteit (hoge affiniteit en koopintentie)?
Google Ads
Het doel van de Google Ads campagnes bestaat uit het enerzijds afvangen van de vraag naar speciaalbier en anderzijds het ondersteunen van de branding en awareness activiteiten. Op basis daarvan, relevante keywords en searchterms en trendanalyses, is een funnel strategie opgesteld. Deze strategie wordt continu aangescherpt en geactualiseerd, aangezien de veranderingen binnen Google Ads in een stroomvaart voorbij vliegen. Mede hierdoor zijn de shopping ads geupgrade naar performance max campagnes, waar maandelijks nieuwe features voor uitgebracht worden zoals het toekennen van merkuitsluitingen, extensies, doelgroepsegmenten en scripts.
Om de winstgevendheid van de campagnes te waarborgen, hanteren wij biedstrategieën met een doel-CPA of doel-ROAS. Hierdoor weten wij de CPA onder de €10 en ROAS boven de 500% te behouden.
Social Ads
Direct bij de start van onze samenwerking, heeft Conversive ook de verantwoordelijkheid over de social campagnes op zich genomen. Aangezien de online zichtbaarheid en branding hoog in het vaandel staan, draaien wij on-going brand awareness campagnes. Additioneel zetten wij performance campagnes live, gespecificeerd op product(groepen), evenementen, feestdagen, seizoenen en (win)acties. De (target)instellingen van deze campagnes variëren per inzet, doel, looptijd en content. Voorbeelden hiervan zijn de targeting op klanten van bieren met een alcoholpercentage van boven de 10% of prospects die een event van of door Jopen hebben bezocht.
Per marketingdoel en inzet van de campagne stellen wij forecasts op, dat als basis dient bij het vaststellen van de exacte opdracht, looptijd en kostenplaatje.
Display Advertising
Om de huidige omni-channel strategie te verbreden en het online bereik te vergroten, is gebruik gemaakt van de inzet van Display campagnes. Display campagnes lenen zich uitstekend voor het behalen van bereik, vertoningen en awareness dat bijdraagt aan branding. Om alleen traffic van hoge kwaliteit te meten, bestaat de KPI uit websitebezoekers met een minimale visit van 45 seconde. De content bestond uit de vier bestsellers van Jopen. De campagne startte met één adgroup: targeting. Vervolgens werd na het behalen van genoeg data hieraan parallel een tweede adgroup live gezet: retargeting.
Het aantal maandelijkse impressies was geschat op; 1.5 miljoen voor branding en 750 duizend voor retargeting. Vanwege de kennis en ervaring van de experts bij Conversive, werd nog een additionele bonus van 10% aan deze verwachte resultaten toegekend.
In een looptijd van 3 maanden zijn 8.5 miljoen impressies behaald, 14,4% hoger dan de forecast (inclusief de 10% bonus). Van de 8.280 kliks, bestonden bij 5.222 websitebezoekers de visit uit minimaal 45 seconde. Deze quality visits zijn behaald tegen een gemiddelde cpv van € 4,60.
Affiliate Management
Affiliate marketing is een beproefd concept voor groei. Het draagt in grote mate bij aan bereik, verkoop en branding. Vanwege de uitgebreide kennis en ervaring met betrekking tot affiliate marketing, ontzorgen wij Jopen volledig door binnen de service affiliate management het kanaal van A tot Z op te pakken. Van de setup en communicatie met publishers tot aan het chasen van nieuwe media, publisher acquisitie en keuren van behaalde transacties.
Aangezien Conversive en Daisycon beide onder het marketingcollectief Linehub vallen, is het mogelijk om op zeer efficiënte wijze gezamenlijk het affiliate kanaal binnen het Daisycon netwerk op te zetten. Hierbij is tevens gebruikgemaakt van de best practices met betrekking tot tracking, productfeeds en commissieregelingen. Bovendien maken de korte interne lijnen het mogelijk om op korte termijn grote publisher partijen aan te sluiten.
In de eerste maand waren reeds 37 transacties behaald tegen een CPA van €5.60 en een ROAS van 11. Over de looptijd van 5 maanden zijn in totaal 265 transacties behaald, tegen een CPA van €4.70 en een ROAS van 10. Het grote voordeel van affiliate marketing is het CPS-attributiemodel, waarbij alleen kosten worden gemaakt nadat een verkoop is behaald, wat de hoog behaalde ROAS verklaard.
In het kort
Als online marketingbureau neemt Conversive al jaren de verantwoordelijkheid voor de online paid advertising kanalen van Jopen. Tevens fungeert Conversive als adviserende partij voor de gehele eCommerce webshop. Met als uitgangspunt de belangrijkste focuspunten, branding en quality traffic, heeft Conversive een alomvattende omni-channel strategie opgesteld met behulp van de inzet van Google Ads, Social Ads, Display Ads & Affiliate Management. Vanwege onze jarenlange ervaring en kennis, weten wij binnen ieder kanaal de performance op de vooraf afgestemde KPI’s te behalen.
Meer info?
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw specifieke doelstellingen?
Neem vrijblijvend contact op met onze online marketing specialisten als je vragen over onze diensten hebt, meer informatie over deze case wil of interesse hebt in display advertising of een gratis Google ads audit.
Martijn Zoetebier
Managing Director Conversive & Group Director Business Development
+31(0)36 200 21 30