Top 10 trends binnen Affiliate Marketing
- Esmée Schaap
Wij waarderen uw privacy
We gebruiken cookies om uw browse-ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en ons verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Cookiebeleid
We gebruiken cookies om u te helpen efficiënt te navigeren en bepaalde functies uit te voeren. Hieronder vindt u gedetailleerde informatie over alle cookies onder elke toestemmingscategorie.
De cookies die zijn gecategoriseerd als "Noodzakelijk" zijn opgeslagen in uw browser omdat ze essentieel zijn voor het inschakelen van de basisfunctionaliteiten van de site. ...
Functionele cookies helpen bij het uitvoeren van bepaalde functionaliteiten, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
Functionele cookies helpen bij het uitvoeren van bepaalde functionaliteiten, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken zoals het aantal bezoekers en welke pagina's zij bezoeken, het bouncepercentage en de verkeersbron. De cookies verzamelen deze data en rapporteren anonieme gegevens hierover.
Google Analytics stelt deze cookie in voor het volgen van gebruikersgedrag.
Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen te begrijpen en te analyseren, welke tot een betere gebruikerservaring leiden voor de bezoekers.
Er zijn geen cookies om weer te geven.
Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers gepersonaliseerde advertenties te bieden op basis van de pagina's die u eerder bezocht en om de effectiviteit van de advertentiecampagnes te analyseren.
Google DoubleClick IDE-cookies slaan informatie op over hoe de gebruiker de website gebruikt om hem relevante advertenties te tonen op basis van het gebruikersprofiel.
Andere cookies zijn cookies die worden geïdentificeerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
Bevestigt welke cookies middels de cookiebanner zijn aanvaard.
Marketing, met name affiliate marketing, bevindt zich in een constant evoluerende industrie. In de eenentwintigste eeuw staan we voor de uitdagingen van nieuwe trends, aangewakkerd door technologische vooruitgang en veranderingen in consumentengedrag. Bedrijven en marketeers moeten één stap, soms zelfs meerdere stappen, voor blijven om te kunnen concurreren en zich te onderscheiden. Vandaar dat het essentieel is om deze top tien trends in de gaten te houden en als leidraad te nemen voor de komende richtingbepalende factoren.
De wereldwijde inflatie heeft een impact op consumenten overal ter wereld. Inkomens staan onder druk, wat resulteert in minder geld om uit te geven. Dit leidt tot een grotere nadruk op prijsvergelijking en besparingen. Tijdens de recessie van 2008 zagen we al dat online shoppers actief op zoek gingen naar besparingen. Affiliate partners die incentives zoals cashback, kortingsbonnen en loyaliteitsprogramma’s aanboden, profiteerden enorm van deze trend.
Hoewel de diversificatie in de branche sindsdien is toegenomen, blijven incentivepartners waardevol voor shoppers. Echter, de overvloed aan kortingscodes en promoties bij verschillende partnermodellen maakt duidelijk dat dit niet langer hun exclusieve domein is. Het vertrouwen dat partners bij hun publiek genieten en het vertrouwen in hun aanbevelingen zullen bepalend zijn in 2023.
In economisch onzekere tijden wordt duurzaam winkelen vaak op een lager pitje gezet. Consumenten kiezen logischerwijs voor goedkopere, minder duurzame aankopen. Recommerce-marktplaatsen, zoals Marktplaats en Vinted, hebben het concept van het opknappen en verkopen van gebruikte goederen gestimuleerd. Dit segment vertegenwoordigt momenteel al 10% van alle online verkopen in Europa, met een verwachte groei tot 14% in 2025.
Wat Marktplaats Pro advertising, adverteren op Marktplaats, uniek maakt is dat op dit platform CPC’s slechts een paar cent bedragen. Je betaalt dus niet voor een vertoning in de listing, maar voor een daadwerkelijke klik op jouw advertentie(s). Hierdoor is adverteren op dit mediakanaal (nog) relatief goedkoop ten opzichte van andere paid advertising inzetten.
De fusies en overnames in de affiliate wereld zijn in 2022 aanzienlijk afgenomen. De verwachting is dat deze trend zich voortzet, omdat investeerders terughoudender worden vanwege de voorspelde recessie. In plaats van grote overnames zullen we meer strategische partnerships zien, die minder kapitaal en middelen vereisen.
De samenwerking tussen Google en FMTC in 2022 heeft de wereld van kortingscodes op zijn kop gezet. Google heeft zijn advertentienetwerk verrijkt met kortingscodes van FMTC, wat de zoektocht naar generieke kortingscodes vereenvoudigt. Deze stap kan de kortingscodemarkt opruimen en de focus verleggen op waardevolle kortingen.
De iOS-privacywijzigingen van Apple hebben de advertentiekosten doen stijgen en de targeting bemoeilijkt. Bedrijven zijn overgestapt van betaalde sociale media-advertenties naar samenwerkingen met influencers op dezelfde platforms. Influencermarketing biedt een meer privacygerichte aanpak en zal in 2023 waarschijnlijk groeien. Wil jij graag influencermarketing inzetten ten behoeve van merkbekendheid en sales en zou je hier graag begeleiding en/of ondersteuning in willen gebruiken? Neem dan contact met ons op zodat wij de mogelijkheden met jou kunnen doornemen.
Performance Max van Google en Advantage+ van Meta zijn gebaseerd op automatisering via machinelearning-modellen. Hoewel deze oplossingen hoge ROI’s bieden, ontbreekt het aan inzicht in de prestaties, wat tot controverses over merkveiligheid kan leiden. Bovendien maakt deze ‘black-hole’ het op sommige aspecten onmogelijk om op basis van niet getoonde inzichten en performance de campagne prestatie gericht te optimaliseren.
Retailmedia, zoals Amazon’s advertentieplatform, hebben geleid tot een groei van brand partnerships. Kleinere online retailers kunnen via affiliate partnerships met relevante merken nieuwe inkomsten genereren, waarbij beide partijen profiteren.
Hoewel de diversificatie in de branche sindsdien is toegenomen, blijven incentivepartners waardevol voor shoppers. Echter, de overvloed aan kortingscodes en promoties bij verschillende partnermodellen maakt duidelijk dat dit niet langer hun exclusieve domein is. Het vertrouwen dat partners bij hun publiek genieten en het vertrouwen in hun aanbevelingen zullen bepalend zijn in 2023.
Leiders in e-commerce geven prioriteit aan klantbeleving en werken samen met techpartners om hun e-commerce-ervaringen te verbeteren. Techpartners in het affiliate kanaal bieden innovaties die cruciaal zijn voor een goede klantbeleving.
In tijden van onzekerheid presteren adverteerders die bereid zijn te experimenteren beter dan behoudende adverteerders. Door af te wijken van het gebruikelijke en nieuwe uitingen in te zetten, kunnen succesvolle campagnes worden ontdekt. Het investeren in diverse partnerschappen en het optimaliseren van klantinteracties kan helpen om verstoringen te overwinnen.
AI, zoals ChatGPT, zal een belangrijke rol spelen in de toekomst van affiliate marketing. Het gebruik van AI-tools zal naar verwachting toenemen, vooral omdat de technologie steeds toegankelijker wordt voor innovatieve start-ups.
Deze trends van de toekomst zullen de affiliate industrie blijven vormgeven en beïnvloeden. Het zijn jaren van verandering en kansen voor marketeers en bedrijven in deze branche. Blijf alert en pas u aan aan deze evoluerende trends om uw succes te maximaliseren.
Martijn Zoetebier
Managing Director Conversive & Group Director Business Development
+31(0)36 200 21 30
info@conversive.nl