Google Analytics 4 (ga4) vs Universal Analytics -
de belangrijkste kenmerken en verschillen
- Wandana Raghoenath
Wie heeft nog niet van Google Analytics 4 gehoord? Je kunt er niet omheen, vanaf juli 2023 zal de bekende Universal Analytics stoppen met het tracken en verzamelen van data. In de plaats hiervan is een tijd terug Google Analytics 4 (GA4) geïntroduceerd. Veel gebruikers zullen het als een moeilijker platform ervaren om mee te werken dan Universal Analytics.
GA4 is de geüpgrade versie van het welbekende webanalyse-platform van Google. Analytics 4 is gericht op het verkrijgen van betere inzichten in het klantgedrag op website en/of app. Doordat de focus is verschoven naar klantgedrag, heeft GA4 nieuwe functies en verbeteringen ten opzichte van Universal Analytics. Bovendien is het meer gericht op privacy en databeveiliging.
Je zult het wellicht al gezien hebben, maar de interface van Universal Analytics en Google Analytics 4 verschillen immens. De vernieuwde interface is zodanig ontworpen dat gebruikers snel en gemakkelijk inzicht krijgen in de datagegevens.
Er is ook een groot verschil aanneembaar in de manier van dataverzameling binnen dit platform. Universal Analytics is gebaseerd op het verzamelen van data via gemarkeerde tags op de website, terwijl Analytics 4 gebruikmaakt van machine learning om data te verzamelen en te interpreteren.
GA4 wordt gezien als een verbeterd datamodel met nieuwe, voorspellende inzichten. Er zijn tevens nieuwe inzichtelijkere rapporten beschikbaar. De top drie verbeteringen bestaan uit de wijze van dataverzameling, integratie en beveiliging.
Op dit platform wordt machine learning toegepast waardoor het systeem automatisch trends en patronen herkent aan de hand van klantgedrag op de website. Dit maakt het gemakkelijker om gegevens te analyseren van verschillende touchpoints, zoals website, mobiele app, e-mail en sociale media.
Waar helpt dit mee? Dit helpt bedrijven om insights te verkrijgen in het gedrag van hun doelgroep. Dit dient vervolgens als basis bij de ontwikkeling van zeer effectieve strategieën.
Met Analytics 4 heeft Google de integratiemogelijkheden met andere Google-producten sterk verbeterd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google Ads en Google Tagmanager. Dit maakt het voor bedrijven eenvoudiger om hun marketingstrategieën te integreren en te optimaliseren.
Google heeft voor GA4 een verbeterde beveiligingsfunctie toegepast door de inzet van encryptie van gegevens en een multi-factor authenticatie. Hierdoor wordt ervoor gezorgd dat bedrijfsgegevens beter beveiligd blijven.
Op dit moment kan nog gebruik gemaakt worden van UA. Echter heeft Google aangekondigd dat uiteindelijk UA geen data meer zal verzamelen en tracken. Hierdoor stuurt Google aan op het creëren en gebruiken van de opvolger, Analytics 4.
Tot 1 juli 2023 is het mogelijk Universal Analytics te gebruiken. Hierna zijn de eerder verkregen gegevens en inzichten nog minimaal 6 maanden beschikbaar. Het is uiteraard heel kostbaar om deze data te exporteren en op te slaan wanneer deze nog binnen handbereik zijn. Hierover is hier meer te lezen.
Aangezien verkregen data in Universal Analytics niet overgezet kan worden naar Analytics 4, is het cruciaal zo snel mogelijk GA4 op te zetten zodat beide platformen gedurende een bepaalde periode naast elkaar kunnen draaien. Bovendien bouwt GA4 hierdoor eerder relevante data met betrekking tot doelgroepgegevens op, wat effectief ingezet kan worden bij strategieën en op andere platforms.
Neem vrijblijvend contact met ons op over eventuele vragen met betrekking tot UA/GA4 of de creatie van effectieve strategieën op basis van interne data voor de inzet van marketinguitingen, zoals SEA, Social media & Display marketing.
Martijn Zoetebier
Managing Director Conversive &
Business Development Director
+31(0)36 200 21 30