Statistieken Google Analytics 4 (GA4) vs Universal Analytics

Maak jij al gebruik van Google Analytics 4 en ben je benieuwd of de statistieken nog op dezelfde manier geïnterpreteerd kunnen worden zoals je gewend bent in Universal Analytics? Lees dan snel verder!

statistiek, Statistieken Google Analytics 4 (GA4) vs Universal Analytics

Statistieken gebruikers/users

In Universal Analytics zijn we gewend om twee statistieken over gebruikers af te lezen: Totaal aantal gebruikers/users en Nieuwe gebruikers/users. In Google Analytics 4 is hier een gebruikersstatistiek aan toegevoegd, namelijk: Actieve gebruikers/users.

Universal Analytics

Het totaal aantal gebruikers is de primaire gebeurtenisstatistiek

Nieuwe gebruikers zijn gebruikers die voor het eerst interactie hebben gehad op de website

De actieve gebruikersstatistiek is niet beschikbaar

Analytics 4

Het totaal aantal gebruikers is inzichtelijk, maar is niet de primaire gebeurtenisstatistiek

Nieuwe gebruikers zijn gebruikers die actief zijn, maar niet eerder interactie hebben gehad met de website

Het aantal actieve gebruikers, ofwel 
het aantal unieke gebruikers/users die de website en/of app hebben gezocht, is de primaire gebeurtenisstatistiek. Een actieve gebruiker/user is iemand die interactie/engagement op de website heeft gehad of als GA4 de volgende parameters heeft verzamelend:

– Website gebeurtenis: first_visit of engagement_time_msec
– Android-App gebeurtenis first_open of engagement_time_msec
– iOs-App gebeurtenis: first_open of user_engagement

Pagina­weergaven

Paginaweergaven kent ook twee statistieken in Universal Analytics: Paginaweergave en Unieke paginaweergave. Tussen Universal en GA4 is het verschil tussen de statistieken klein. Echter kan verschil worden aangebracht middels het instellen van filters.

Universal Analytics

Paginaweergaven omvat het totaal aantal bekeken pagina’s

De unieke paginaweergaven staat voor het totaal aantal unieke bekeken pagina’s

Analytics 4

Paginaweergaven is in GA4 genaamd weergaven/views; het totale aantal app-schermen en/of webpagina’s dat de gebruiker heeft gezien

Unieke paginaweergaven zijn niet inzichtelijk

Aankopen

Met deze campagne-doelstelling stuurt Facebook op het realiseren van zoveel mogelijk weergaven op het ingezette budget. Facebook houdt gebruikersdata bij over hoe vaak en hoe lang video’s bekeken worden. Middels deze data wordt de doelgroep opgesteld die in aanmerking komt voor deze campagne-doelstelling.

Universal Analytics

Gebeurtenissen met aankopen worden geactiveerd in het model voor e-commerce tracking Gegevens worden uit een productmatrix gehaald, via een door Google Analytics geleverd JavaScript, en verzameld in een aankoopgebeurtenis als u ervoor kiest die gebeurtenis te sturen

Analytics 4

Gebeurtenissen met aankopen worden aanbevolen en verzamelt gegevens die vergelijkbaar zijn met UA, maar toch zijn er verschillen GA4 biedt geen aanvullende JavaScript-code voor matrixverzameling  Wanneer een aankoopgebeurtenis wordt verzamelt, verwacht GA4 dat additioneel een matrix item wordt opgegeven

Conversies

De conversies kunnen tussen UA en GA4 nauw overeenkomen, wanneer de conversies zijn gebaseerd op bestemmings-url’s of op UA-gebeurtenissen waarvoor dezelfde GA4-conversie events zijn ingesteld. Desondanks zijn er belangrijke verschillen tussen UA en GA4 met betrekking tot conversies, waardoor deze data niet met elkaar kan worden vergeleken.

Universal Analytics

Een doel wordt gedefinieerd om aan te geven dat een actie als conversie gezien moet worden

UA telt één conversie per sessie voor elk doel

Analytics 4

Een conversiegebeurtenis wordt aangegeven per actie dat als conversie wordt geteld. 

Iedere instantie van de conversiegebeurtenis wordt geteld, ook als dezelfde conversiegebeurtenis meerdere keren wordt geregistreerd tijdens dezelfde sessie. Als een gebruiker een actie 2 keer inzendt tijdens dezelfde sessie, worden dus 2 conversies geteld

Wil je nog dieper op de verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 ingaan met betrekking tot het aflezen van statistieken? Bekijk dan deze Google support pagina.

Conversive

Aangezien verkregen data in Universal Analytics niet overgezet kan worden naar Analytics 4, is het cruciaal zo snel mogelijk GA4 op te zetten zodat beide platformen gedurende een bepaalde periode naast elkaar kunnen draaien. Bovendien bouwt GA4 hierdoor eerder relevante data met betrekking tot doelgroepgegevens op, wat effectief ingezet kan worden bij het opstellen van strategieën en campagnes op andere platforms.

Neem vrijblijvend contact met ons op over eventuele vragen met betrekking tot UA/GA4 of de creatie van effectieve strategieën op basis van interne data. Middels deze gegevens kan een juiste en effectieve inzet van marketinguitingen worden bevestigd zoals SEA, Social media & Display marketing.

statistiek, Statistieken Google Analytics 4 (GA4) vs Universal Analytics

Martijn Zoetebier

Managing Director Conversive &
Business Development Director 

+31(0)36 200 21 30

[email protected]