TikTok SEO: SEO op Tiktok wordt steeds belangrijker
- Rebecca Mathura
Wij waarderen uw privacy
We gebruiken cookies om uw browse-ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en ons verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Cookiebeleid
We gebruiken cookies om u te helpen efficiënt te navigeren en bepaalde functies uit te voeren. Hieronder vindt u gedetailleerde informatie over alle cookies onder elke toestemmingscategorie.
De cookies die zijn gecategoriseerd als "Noodzakelijk" zijn opgeslagen in uw browser omdat ze essentieel zijn voor het inschakelen van de basisfunctionaliteiten van de site. ...
Functionele cookies helpen bij het uitvoeren van bepaalde functionaliteiten, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
Functionele cookies helpen bij het uitvoeren van bepaalde functionaliteiten, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.
Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over statistieken zoals het aantal bezoekers en welke pagina's zij bezoeken, het bouncepercentage en de verkeersbron. De cookies verzamelen deze data en rapporteren anonieme gegevens hierover.
Google Analytics stelt deze cookie in voor het volgen van gebruikersgedrag.
Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen te begrijpen en te analyseren, welke tot een betere gebruikerservaring leiden voor de bezoekers.
Er zijn geen cookies om weer te geven.
Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers gepersonaliseerde advertenties te bieden op basis van de pagina's die u eerder bezocht en om de effectiviteit van de advertentiecampagnes te analyseren.
Google DoubleClick IDE-cookies slaan informatie op over hoe de gebruiker de website gebruikt om hem relevante advertenties te tonen op basis van het gebruikersprofiel.
Andere cookies zijn cookies die worden geïdentificeerd en die nog niet in een categorie zijn ingedeeld.
Bevestigt welke cookies middels de cookiebanner zijn aanvaard.
TikTok wordt steeds vaker gebruikt als zoekmachine. Het platform telt in 2023 maar liefst 1,5 miljard gebruikers wereldwijd, 16% meer dan het jaar ervoor. Meer dan de helft van de jongeren (18-24 jaar) gebruikt TikTok als zoekmachine, maar we zien ook dat de 40+ doelgroep steeds meer actief is op het platform. TikTok SEO wordt daarom steeds belangrijker.
Hoe zorg jij ervoor dat jouw bedrijf makkelijk te vinden is met SEO via Tiktok? Wij vertellen het je in deze blog.
Net zoals de algoritmes van veel andere platforms toont het TikTok-algoritme relevante content aan gebruikers. Hierdoor kan het bereik op jouw content op verschillende manieren beïnvloed worden;
TikTok stelt met behulp van zoekwoorden en andere criteria op welke gebruikers jouw content willen zien, dit is te vergelijken met Google.
Wil je meer bereik en engagement op TikTok? Zorg dan voor een goede TikTok SEO strategie, hiermee zorg je er namelijk voor dat jouw content eerder in beeld komt bij de juiste mensen. Hieronder vind je handige tips voor jouw TikTok SEO strategie:
Maak gebruik van relevante keywords en populaire hashtags in de beschrijvingen van je TikTok-video’s. Hierdoor vergroot je de vindbaarheid en informeer je het algoritme over waar de video over gaat, waardoor jouw content te zien is bij de juiste gebruikers.
Wekelijks komen er nieuwe trends op TikTok, zorg ervoor dat je hierop inspeelt door direct content te maken bij deze trend(s). Het is uiteraard belangrijk dat de trends passen bij jouw bedrijf en doelgroep. Je vergroot hiermee de kans dat gebruikers jouw content vinden en delen.
Ben je benieuwd welke trends aansluiten? Zoek dan op TikTok naar hashtags in jouw branche, reageer of like op de video zodat TikTok meer van dit soort video’s laat zien op jouw FYP.
Wees consistent en zorg ervoor dat je niet heen en weer springt tussen verschillende onderwerpen. Het is voor TikTok dan niet duidelijk waar je precies over post, waardoor jouw content waarschijnlijk niet bij het juiste publiek terechtkomt.
Doe onderzoek naar de zoekopdrachten van jouw doelgroep; welke vragen hebben ze en waar zoeken ze naar online? Maak content die aansluit bij hun behoeftes en antwoord geeft op hun vragen.
Ga de interactie aan met andere gebruikers in de comments. Gesprekken gaan – vooral op TikTok- verder in de comments, vandaar dat het belangrijk is om actief bezig te zijn op het platform.
Zoek naar merken en/of creators die in dezelfde branche actief zijn en reageer op hun video’s. Vergroot de betrokkenheid van jouw content door op andere content te reageren, andere zullen dit dan ook bij jou doen.
Heb jij nog geen (goede) SEO-strategie voor TikTok? Dan is ons advies om hiermee te beginnen. De verwachting is namelijk dat TikTok in 2024 maar liefst 2 miljard gebruikers zal bereiken. TikTok heeft het afgelopen jaar al verschillende functies toegevoegd om het zoekgedrag op het platform te verbeteren, de verwachting is dat TikTok ook dit jaar optimalisaties gaat toevoegen.
Martijn Zoetebier
Managing Director Conversive & Group Director Business Development
+31(0)36 200 21 30
info@conversive.nl