ROAS vs POAS: Wat is de beste ROI - meting voor jouw bedrijf?

In de online marketingwereld zijn de termen ROAS & POAS zeker bekende metrics. ROAS staat voor Return on Advertising Spend en POAS staat voor Profit on Advertising Spend. Beiden meetwaarden helpen marketeers en adverteerders de effectiviteit van de advertentiekosten te meten. Ze focussen alleen op andere aspecten. Welke meetwaarde is voor jou het belangrijkst en hoe kan je daarom op focussen? Lees snel verder.

ROAS

ROAS geeft aan wat de relatie is tussen omzet die vanuit advertenties zijn gekomen en de kosten die advertenties met zich meebrengen. Het is heel handig bij het beoordelen van de performance van bepaalde campagnes.

Hoe bereken je ROAS?

ROAS = Totale omzet uit advertenties / Kosten van advertenties.

 

Hoe moet je ROAS lezen?

Als je minimaal een ROAS van 5 of 500% wilt behalen dan wil dat zeggen dat elke geïnvesteerde euro minimaal 5 euro moet genereren. Oftewel, 1 euro er in en minimaal 5 euro eruit qua omzet.

Nu weet je alles over ROAS maar wat is POAS dan?

POAS

ROAS draait om omzet maar POAS draait om marges en/of winst wat vanuit de advertenties komt. Hier wordt echt gekeken naar de daadwerkelijke marges en/of nettowinst. Het is vaak relevant voor adverteerders die niet alleen naar omzet kijken, maar ook naar de daadwerkelijke nettowinst.

Het houdt rekening met zowel de opbrengst als de kosten en geeft een meer holistisch beeld van de advertentieprestaties.

Het is ook van belang om alle kosten, inclusief productiekosten en overhead, in overweging te nemen bij het berekenen van de nettowinst.

 

Hoe bereken je POAS?

POAS = (Conversiewaarde – Inkoop & Verkoopkosten)/kosten

 

Hoe moet je POAS lezen?

Als je minimaal een POAS van 3 of 300% wilt behalen dan wil dat zeggen dat elke geïnvesteerde euro minimaal 3 euro nettowinst moet genereren. Oftewel, 1 euro er in en minimaal 3 euro eruit qua nettowinst.

Wanneer gebruik je ROAS of POAS?

Beide metrics geven goede inzichten, maar het is belangrijk om af te stemmen wat de doelstellingen zijn van het bedrijf. Hiermee bepaal je welke meetwaarde het beste past bij het bedrijf.. De berekeningsmethoden hebben een directe invloed op de financiële resultaten van het bedrijf en de perceptie daarvan.

Starten met POAS?

Wil jij POAS gebruiken om de successen van campagnes te berekenen? Zie hieronder wat je moet toepassen om hierop te kunnen focussen:

  1. 1. Bereken de marges van de producten en zet de ROAS doelstellingen tegenover de POAS doelstellingen om te zien hoe deze tegenover elkaar staan. 
  2. 2. Een daling in conversiewaarde hoeft niet per sé te betekenen dat de winst ook daalt. Het is daarom belangrijk om veranderingen in je winstmarges goed in de gaten te houden bij je Google Ads campagnes.
  3. Profitmetrics is een goed aangeschreven tool die je hierbij helpt zodat je het niet handmatig hoeft te doen. Je voegt de (zelf maken) kolommen ‘’Gross Profit’’, ‘’Net Profit’’ en ‘’POAS’’ toe en dit werkt samen met de tooling van Profitmetrics. 
  4. 3. Start je campagne en gebruik de POAS metrics om te zien of je winstgevende campagnes hebt. 

Welke ROI meting past bij jou?

Benieuwd hoe wij met ROAS & POAS doelstellingen werken? Neem dan nu contact met ons op. Weten welke diensten wij leveren? Kijk dan op onze Services pagina.

ROAS & POAS, ROAS vs POAS: Wat is de beste ROI – meting voor jouw bedrijf?

Martijn Zoetebier

Managing Director Conversive & Group Director Business Development

+31(0)36 200 21 30

[email protected]