De opkomst van de tech-online marketeer: waarom technische vaardigheden essentieel worden
- Esmée Schaap
Content marketing is een vorm van marketing waarbij relevante en waardevolle content gecreëerd wordt met als doel awareness en interest bij de doelgroep aan te wakkeren. De lange termijn doelstelling hierbij is het omzetten van prospects naar klanten, het opbouwen van duurzame relaties met klanten én het realiseren van winst. Opmerkelijk is dat de inhoud van content niet alleen berust op het benadrukken van producten of diensten, maar juist op waardevolle, relevante en overtuigende informatie. Zulke veranderingen hebben ook veel effect op de hedendaagse marketeer, zoals wij hieronder toelichten.
Technische marketing is een vorm van marketing die zich richt op de inzet van technologie om marketingdoelen te behalen. Hieronder valt het gebruik van data-analyse, online advertenties en andere technologische hulpmiddelen om marketingcampagnes te analyseren, personaliseren en optimaliseren.
In de afgelopen jaren is er een verschuiving waarneembaar van content marketing naar technische marketing. De reden hiervan is dat bedrijven steeds meer gebruik maken van technologie om hun marketingstrategieën te ontwikkelen en uit te voeren. Online analyse tools verzamelen doelgroep-gegevens, zoals het gedrag van website-bezoekers, het aantal vertoningen en interacties op social media en het effect van online advertenties. Technologie wordt ingezet om de doelgroep in kaart te brengen om hen vervolgens (digitaal) te bereiken met advertenties. Door technologie als basis te gebruiken, neemt de kans op een hoge interactieratio en conversiepercentage flink toe.
Bovendien is er een verschuiving waarneembaar van traditionele marketingkanalen, zoals tv en radio, naar online kanalen, social e-mail en social media. Consumenten zijn steeds meer online, waardoor bedrijven genoodzaakt zijn hun digitale activiteiten te verhogen omdat daar hun doelgroep te bereiken is. Dit kan zowel organisch als paid, in de vorm van zoekmachine, social media of display marketing.
De rol van een online marketeer zal naar verwachting blijven evolueren in de toekomst, aangezien de online marketing-industrie blijft veranderen. Online marketeers zullen nog meer gebruik moeten maken van data-analyse om hun doelgroep te begrijpen, hun interesses en affiniteit in kaart te brengen en daardoor hun koopintenties te kunnen calculeren. Al deze informatie is noodzaak voor een gerichte en bovenal effectieve marketingcampagne.
Hiernaast zal naar verwachting de focus worden gelegd op personalisatie-strategieën, zodat marketingberichten niet enkel op de massa aanslaan maar juist de individuele behoeften en interesses van de doelgroep benutten.
Als laatste stijgt de inzet en effectiviteit van omnichannel-strategieën, waardoor aangenomen kan worden dat de ontwikkeling van integrale marketingstrategieën steeds frequenter voor zal komen.
Het is dus inderdaad zo dat de rol van een marketeer steeds technischer wordt, waardoor het verdiepen in specifieke technische aspecten van digital marketing, zoals data-analayse en A/B-testen steeds noodzakelijker wordt. Echter is technische kennis niet de enige eis voor een marketeer. Belangrijke ascpecten zijn vooralsnog creativiteit, goede communicatieskills en het begrip over de kenmerken van de doelgroep en hoe hierop ingespeeld kan worden. Het is daarom belangrijk dat marketeers niet alleen hun technische vaardigheden versterken, maar ook hun algemene marketingvaardigheden behouden en verbeteren.
De jarenlange ervaring van onze team vol marketing specialisten zorgt ervoor dat wij gestroomlijmd en structureel de overgang van content naar technisch in de marketing-industrie meemaken. De inzet van data tools en doelgroepanalyses vormt bij ons dan ook de basis. Wij zijn gespecialiseerd in de creatie van de ideale (digitale) marketingmix door middel van data-insights, die wij weten om te zetten naar effectieve marketingstrategieën.
Benieuwd wat wij voor jouw merk en/of product kunnen betekenen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op zodat wij jou uitgebreid te woord kunnen staan.
Martijn Zoetebier
Managing Director Conversive & Group Director Business Development
+31(0)36 200 21 30