Performance Max - Wat, Hoe & waarom?
- Esmée Schaap
Het internet staat er vol mee: de Performance Max campagnes van Google. Of je de artikelen leest vanwege de vele onduidelijkheden of juist omdat je op zoek bent naar de succesverhalen over de inzet van deze nieuwe campagnetype.
Aangezien steeds meer bedrijven en marketingbureaus gebruik maken van deze nieuwe campagnetype, gaan wij in dit artikel op het volgende in: wat zijn Performance Max campagnes en hoe verhouden zij zich ten opzichte van andere advertentietypen? Waarom zou je Performance Max campagnes willen inzetten? Welke optimalisatiemogelijkheden zijn er? Maak jij de beste keuze uit alle campagnedoelen om zo maximaal resultaat te behalen?
Er zijn verschillende manieren om de prestaties te optimaliseren. Denk hierbij aan het verhogen van het aantal bezoekers op de website (CTR), het verhogen van de conversies (conversieratio) en het verhogen van de gemiddelde waarde van een transactie (gemiddelde orderwaarde).
Een van de belangrijkste verbeterpunten is het toepassen van zoekmachine optimalisatie(SEO). Hierdoor wordt de website zo geoptimaliseerd dat de score in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google flink verbeteren. Het positieve gevolg hierbij is een stijging van de vermelding op prominente plekken in het zoeknetwerk, waardoor het bereik en het aantal vertoningen toeneemt. Tot SEO behoort onder andere het verbeteren van de technische aspecten van de website, het toevoegen van relevante en kwalitatief goede content en het verkrijgen van backlinks van andere hoogwaardige sites.
Een andere manier om de prestaties van dit campagnetype te verhogen is door gebruik te maken van social media marketing. Hierbij worden betaalde advertenties op social media platformen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok en Pinterest geplaatst met als doel het bereiken van de (potentiële) doelgroep om hen aan te zetten tot het bezoeken van de website. Om de slagingskans van social media advertenties te verhogen kan de doelgroep doelgericht geselecteerd worden, gebruik worden gemaakt van aansprekende visuals & teksten en het bieden van waardevolle aanbiedingen of incentives. Door het bereik en de naamsbekendheid middels social media marketing uit te breiden, neemt de vraag naar het desbetreffende product en/of bedrijf toe met positieve effecten op de interactie op de Performance Max campagne.
Een belangrijke functionaliteit, dat ingezet kan worden om optimalisaties te ontdekken, is de automatische roulatie die responsieve advertenties zoals Performance Max campagnes uitvoeren. Middels A/B-testen worden verschillende combinaties van de aangeleverde content getest op basis van de hoogst behaalde performance. Hierdoor wordt inzichtelijk welke elementen het meest bijdragen aan de resultaten. Hierop kan ingespeeld worden door slecht-presterende elementen te vervangen voor gelijkwaardige content aan de goed-presterende elementen.
Bovendien kan net als bij andere campagnetypen, zoals zoek- en shopping campagnes, data-analyse een belangrijke rol spelen in het optimaliseren van een campagne om de prestaties te maximaliseren. Door data van de website te verzamelen en te analyseren, kan bepaald worden wat wel en niet werkt. Hierbij kan gedacht worden aan de meest bekeken hoofdcategorieën, druk bezochte pagina’s, meest bestelde producten of producten met de hoogst behaalde conversiewaarde. Door deze data als basis van de campagne(structuur) te gebruiken, wordt de kans van slagen bevestigd.
Kortom zijn Performance Max campagnes alomvattend, bestaande uit een combinatie van display- video-, tekst- en shopping advertenties die getoond worden op Google Search & zoekpartners, Google Display-netwerk, Discover, YouTube & andere videokanalen, Gmail en Google Maps. De prestaties van dit campagnetype kunnen verbetert worden door het aantal bezoekers op de website, het aantal conversies en de waarde van de transacties te verhogen middels diverse optimalisatiemogelijkheden.