Performance Max optimalisatie mogelijkheden
- Esmée Schaap
Al eerder schreven wij over de hoe, wat en waarom met betrekking tot Performance Max campagnes. Performance Max campagnes bestaan uit een combinatie van display-, video-, tekst- en shopping advertenties die getoond worden op Google Search & zoekpartners, Google Display-netwerk, Discover, YouTube & andere videokanalen, Gmail en Google Maps.
Bij onze klanten, variërend van kleinschalige tot aan multinational bedrijven in diverse branches, maken wij al een geruime tijd gebruik van Performance Max campagnes waardoor wij tot vele optimalisaties zijn gekomen.
Belangrijke functionaliteiten aan dit campagnetype zijn de responsieve testen en automatiseringen. Ondanks het leerproces van Google en de daaruit vele gemaakte automatische beslissingen en uitvoeringen, zijn er nog talloze mogelijkheden qua optimalisaties. Op basis van onze vele ervaringen met Performance Max campagnes bij onze klanten in diverse branches, samenvatten wij hierbij onze top 10 optimalisaties.
Om aan de start van de campagne op korte termijn veel vertoningen te behalen, kan de biedstrategie ‘conversies maximaliseren’ gekozen worden. Door de doel-CPA leeg te laten, krijgt de campagne de ruimte relatief snel de leerfase te behalen. Wanneer genoeg data is vergaard, dient de biedstrategie geswitcht te worden naar ‘conversiewaarde maximaliseren’ met een additionele doel-ROAS. Hierdoor verschuift de focus naar het behalen van een hogere conversiewaarde, wat de Return on Ad Spend (ROAS) positief doet stijgen. Wanneer niet het volledige budget wordt opgemaakt, kan het zo zijn dat de tROAS te streng is ingesteld.
Door niet (goed) renderende content uit te sluiten, wordt het ingestelde budget op een meer winstgevende manier benut. Producten kunnen uitgesloten worden op basis van onder andere de product ID, productcategorie of merk bij de vermeldingsgroepen. Zoektermen kunnen uitgesloten worden door ze toe te voegen aan de negatieve zoekwoorden of aan zoektermenuitsluitingslijsten als de voorkeur uitgaat naar een uitsluiting op account- of campagneniveau. Locaties en tijden zijn volledig uit te sluiten of de focus erop te verminderen middels een negatieve bodaanpassing. Bij ‘plaatsinguitsluitingen bij content’ kan voor alle Performance Max campagnes overkoepelend de voorkeuren ingesteld worden met betrekking tot uitsluiting van grof taalgebruik, seksueel suggestieve content en gevoelige sociale kwesties.
Bij Performance Max campagnes kan op de doelgroep getarget worden met de inzet van custom audiences en/of segmenten, demografische gegevens en eigen data. Door doelgroepgegevens en -inzichten uit andere bronnen af te leiden, zoals Google Analytics, Meta Business Manager, Hubspot & Quantcast, kan met deze campagne een doelgroep samengesteld worden met een hoge winstgevendheid. Om de overlap tussen de getargete doelgroep en de huidige klanten nog meer te versterken, kan hier eigen data aan worden toegevoegd als websitebezoekers, winkelwagen verlaters en klantenlijsten.
Aangezien (smart) shopping campagnes in de meeste gevallen geüpgrade worden / zijn naar Performance Max campagnes, behoort tot belangrijke content de productfeed. Hierbij is noodzakelijk dat de ingestelde producten de status ‘klaar voor weergave’ bevatten zodat zij opgenomen kunnen worden in het shopping netwerk. Wanneer de status ‘afgekeurd’ vermeld staat, dienen de door Google getoonde oplossingen doorgevoerd te worden om de zichtbaarheid van het desbetreffende terug te draaien.
Door data van de website te verzamelen en te analyseren, kan bepaald worden wat wel en niet werkt. Hierbij kan gedacht worden aan de meest bekeken hoofdcategorieën, druk bezochte pagina’s, meest bestelde producten of producten met de hoogst behaalde conversiewaarde. Door deze data als basis van de campagne(structuur) te gebruiken, wordt de kans van slagen bevestigd.
Bij retargeting wordt een doelgroep met hoge potentie, gespecificeerd op de behaalde fase van de klantreis op de website of activiteit op de bedrijfsaccounts op social media, wederom bereikt en mee gecommuniceerd. Bij deze doelgroep draagt de kracht van herhaling flink bij aan het wederom aanwakkeren van de awareness en de vraag naar het desbetreffende bedrijf en/of merk.
Affiliate kanalen berusten op de samenwerking tussen adverteerders en publishers om producten of incentives op externe sites te tonen. Via deze uiting kan dezelfde doelgroep via een andere communicatie manier worden bereikt of een nieuwe doelgroep worden ontdekt en benaderd. Dit kanaal heeft vele voordelen, waaronder dat alleen wordt betaald per interactie in plaats van per vertoning en dat daarnaast de doelgroep bereikt wordt in de eerste fase van de klantreis, de zogeheten see-fase, waardoor op een vroeg moment awareness wordt opgebouwd wat een voorsprong op concurrenten oplevert.
Zoals vermeld in onze vorige artikel over Performance Max campagnes, kan het verbeteren van de totale SEO-ranking van de website positieve gevolgen hebben voor de vertoningen op prominente plekken in het zoeknetwerk. Hieronder vallen optimalisaties van de technische aspecten op de website, het toevoegen van relevante en kwalitatief goede content en het verkrijgen van backlinks van andere hoogwaardige sites.
Door de automatische roulatiefunctie van Performance Max campagnes worden verschillende combinaties van de aangeleverde content getest en beoordeeld op basis van de resultaten. Hierdoor wordt inzichtelijk welke elementen het meest bijdragen aan de performance. Hierop kan ingespeeld worden door slecht-presterende elementen te vervangen voor gelijkwaardige content aan de goed-presterende elementen.
Door het bereik en de naamsbekendheid middels social media advertenties op kanalen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok en Pinterest uit te breiden, neemt de vraag naar het desbetreffende product en/of bedrijf toe. Dit heeft positieve effecten op de interactie van de Performance Max campagne.
Martijn Zoetebier
MD Conversive & Business Development Director
+31(0)36 200 21 30